Juhannusyön kaste on hyvää lääkettä moneen vaivaan. Sitä käytetään syyhyn poistoon ja kesakotkin lähtevät sillä. Sitä sietäisi kerätä pulloon vastaisen varalle.

Juhannusaattona sidotaan kolme eriväristä lankaa olkiin. Sininen, musta ja punainen lanka. Syksyllä tarkastetaan, mikä olki on kasvanut pisimmäksi. Jos mustalankainen olki on pisin, tietää se surua. Jos punalankainen on pisin, on odotettavissa iloa. Sinilankainen tuo onnea. (Luumäki)

Jos juhannuskokon napapuu jää pystyyn ja muu kokko palaa, tulee polttajista vanhojapiikoja. (Janakkala)

Laitetaan yhden astian alle viinaa, toisen suoloja ja kolmannen hietaa. Jos yön aikana on viinaan koskettu, niin saadaan rikas sulho, jos suoloihin, niin toimeen tuleva, jos hietaan, niin sulho on köyhä.

Saniaisen saattoi nähdä kukkivan vain Juhannusyönä. Silloin kukka piti kiireesti poimia. Kukka toi poimijalleen taikavoimia.

Kun menee nukkumaan sellaiseen paikkaan, jossa ei ole ennen nukkunut, pitää ottaa kolmesta eri puusta oksa, panna tyynyn alle ja sillon näkee tulevia asioita.

Latviassa uskottiin, että juhannuksena ja päivää ennen juhannusta kerätyt yrtit ovat erityisen voimakkaita. Näillä juhannusyrteillä parannettiin ihmisiä ja karjaa.

Juhannuskokon poltettuaan hyppäävät tytöt lempeään nostaakseen kokon savun yli.

Juhannusyönä oli tapana entisajan ämmien mennä kirnuamaan vettä muurahaispesän viereen paita hampaissa, että olisivat saaneet hyvän voi-onnen.

Mihin suuntaan juhannuskokon kärki kaatuu, sillä suunnalla oleva talo saisi pian naitettua tyttärensä.

Juhannusaattona pitää virsikirja kädessä juosta seitsemän kertaa myötäpäivään pihan suurimman kiven ympärillä. Kun kivelle juhannusyönä palaa, näkee tulevan sulhasensa.

Hyvä seura lämmitti kokkoakin enemmän. Kiitos teille!